انتحار رنا
انتحار رنا

التفاصيل الكاملة لـ ” انتحار رنا ” فتاة المنصورة وآخر ما قالته

واقعة مثيرة تشهدها محافظة المنصورة مصنع الحوادث الأليمة التي لم تكتفي بكل ما جاءت به لنا وللشعب المصري من أنباء محزنة.

ومفزعة بل ما والتي تعمل على مشاركة أحزانها مع الجميع إلى الآن وفي كل مرة يكون الحادث أبشع ومتطور عن سابقه.

وكان حادث هذه المرة تروي تفاصيله إلى إقدام فتاة تدعى “رنا” من محافظة المنصورة المصرية على الانتحار مستعينة بحبوب الغلال السامة.

انتحار رنا اليوم

ووفقا لما كشفته التقارير فان السبب الذي دفع هذه الشابة الجميلة التي أودت بنفسها من عذاب الدنيا إلى عذاب الآخرة هو معاناتها مع أهلها.

قد يهمك أيضا: انتحار شاب بكفر الشيخ بتناول الحبة القاتلة

حيث كانت الفتاة قد كتبت رسالة قبل وفاتها تحكي خلالها معاناتها مع أهلها وحالتها النفسية التي كانت تمر بها والتي لم تجد لها حلا سوى الانتحار.

رسالة رنا الأخيرة قبل انتحارها

وجاء نص تلك الرسالة على النحور التالي: ” أنا حزينة.. حزينة أوي إني وصلت للمرحلة دي.. وأنا بكتب الرسالة دي مش شايفة من كتر الدموع اللي بتنزل من قلبي مش عيني.. أنا تعبت تعبت أوي واستحملت كتير أوي.. بس أنا إنسانة عندي طاقة مش قادرة أستحمل كل ده لوحدي”.

وتابعت رنا: ” أنا بس كنت محتاجة حد يطبطب عليا وياخدني في حضنه.. أنا عمري ما حسيت بحنية أن ولا أب ولا إخوات ولا أصحاب.. أنا عايشة لوحدي حرفياً رغم وجود الناس دي حواليا.. أنا لوحدي والوحدة وحشة أوي ومُتعبة أوي”.

كما أضافت: ” أنا اتهلكت واتأذيت واتخذلت من أقرب ناس ليا وفي الآخر يتقالي معلش.. محدش يكلف نفسه يفكر فيا ولا يفكر في إحساسي.. أعيش ليه! أعيش لمين؟ أنا في الوقت ده كنت عاوزه بس اللي يحسسني إني أستاهل أتحب وإن حد يفضل معايا عشاني عشان بيحبني.. أنا حاربت الناس كلها عشان أبقى كويسة وكل محاولاتي فشلت”.

طالع أيضا: عاجل | انتحار قاتل ايمان ارشيد بعد عثور الشرطة عليه

وواصلت رنا رسالتها: ” اتأكدوا إني موصلتش لهنا بسهولة كده لا والله.. أنا عافرت عشان موصلش بس للأسف الحزن كان أقوى مني.. أتمنى ربنا يسامحني ويحاسبني على تعبي وقلة حيلتي مش على عدم إيماني بيه”.

واضافت: “حاجة أخيرة.. أنا كنت لوحدي ودلوقتي لوحدي فأتمنى محدش من اهلي يحضر جنازتي لأني ماشيه زعلانة زعلانة منهم كلهم ومش مسامحة في حق نفسي ابداً، ادعولي بالرحمه وافتكروني بالخير وأتمنى متنسيش زي ما كنت منسية.. وقولوا للشخص اللي ختم نهاية حياتي إنه كان أملي الوحيد وللأسف خذلني، عرفوه إني كنت بحبه”.

واختتمت صاحبة الـ21 سنة رسالتها بالنص التالي: ” عرفووه إني خلاص فارقت الدنيا دي وأنا حزينة وزعلانة على نفسي.. هيعرف بالصدفة إني موت زيه زي ناس كتير أوي كانت في حياتي.. حفلة تخرجي بعد بكره.. هي مش حفلة تخرجي من الكلية بس ومن الحياة كلها، ادعولي ربنا يسامحني.. ومحدش يقولي ماتت كافرة لأن الكُفر هو إني أفضل عايشة مأذية ومنسية ووحيدة”.

اترك تعليقاً